11/13/2019 - چهارشنبه 22 آبان 1398
Search

معرفی سه ماده غذایی به ظاهر سالم که نباید بخوریم

در کتاب  معروف مایکل پولان با نام In Defense of Food آمده است که نوع بشر از 3000 گونه مختلف مواد خوراکی در تغذیه خود استفاده می کند. اما آمار جدید منتشر شده از آمریکا نشان می دهد که متاسفانه 67% کالری دریافتی تنها از سه ماده غذایی گندم، ذرت و سویا تامین می شود.

معرفی سه ماده غذایی به ظاهر سالم که نباید بخوریم
در کتاب  معروف مایکل پولان با نام In Defense of Food آمده است که نوع بشر از 3000 گونه مختلف مواد خوراکی در تغذیه خود استفاده می کند. اما آمار جدید منتشر شده از آمریکا نشان می دهد که متاسفانه 67% کالری دریافتی تنها از سه ماده غذایی گندم، ذرت و سویا تامین می شود. این آمار تکان دهنده نشانگر بسیاری از مشکلات تغذیه ای در جوامع امروزی است. این سه ماده غذایی که در گروه غذاهای سالم قرار دارند، به دلیل مسائل اقتصادی و رشد روز افزون نیاز به مواد غدایی در سالهای اخیر به فراوانی در سبد غذایی مردم یافت می شود. با توجه به تنوع زیاد مواد غذایی مورد استفاده بشر، نباید بیشتر از 5% از کالری دریافتی بدن از گندم، ذرت وسویا تامین شود.  اما استفاده بیش از اندازه از این مواد غذایی بالانس رژیم غذایی را بر هم زده است.
استفاده بیش از اندازه از گندم، ذرت و سویا می تواند بروز مشکل افزایش وزن در سالهای اخیر را توجیه کند. دستگاه گوارش انسان بطور کامل برای هضم این مواد توانا نیست. مصرف بیش از اندازه از این مواد مشکلات هضم را به همراه دارد. همواره به یاد داشته باشید که دلیل افزایش مصرف این مواد در سبد غذایی خوانواده بدلیل سیاست گزاری دولتها و مسائل اقتصادی است.
این غذاها و مشتقات آنها بطور شگرفی برنامه غذایی مردم را متحول کرده اند که از آن نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
∙ عصاره ذرت با فراکتوز بالا
∙ روغن ذرت
∙ روغن سویا (هیدروژنه یا تصفیه شده)
∙ پروتئین سویا
∙ آرد تصفیه شده گندم
∙ نشاسته و ....
نوشابه ها و نوشیدنی های که مملو از فراکتوز بالا هستند. بسیاری از افزودنی هایی که به سس ها، کچاپ،نان، شکلات و آبنبات، مرغ سوخاری ، مواد لبنی و .. اضافه می شوند از مشتقات این سه ماده غذایی هستند.  می توان ادعا کرد که اغلب غذاها و فراورده هایی غذایی آماده که بیش از 1 ماده تشکیل دهنده دارند به نوعی از مشتقات این سه ماده غذایی آغشته است. بنابراین تهیه غذاها و سسها در منزل معمولا بسیار سلامت تر از خرید آنها بصورت آماده است.
مشتقات بسیار فراوری شده  و کاملا تصفیه شده گندم از قبیل کیک، پاستا، نان سفید، غلات صبحانه و مافینها از بزرگترین مسائل مربوط به تغذیه هستند که قند خون را بالا برده و سبب می شوند که بدن به ذخیره کالری تشویق شود. همچنین مواد غذایی سرخ شده در روغن سویا و ذرت می تواند آثار مشابهی داشته باشد
از همه مهمتر اینکه هر روز محصولات بیشتری از آرد تصفیه شده تهیه و به بازار عرضه میشود. متاسفانه هر روز به تعداد مشتریان نانها، غلات صبحانه، پاستاها، مافینها و... افزوده می شود و این در حالی است که آرد گندم بسیار تصفیه شده می تواند به سرعت قند خون را بالا برده و بدن را به ذخیره کالر تشویق کند
اما شرایط بدتراز آمارهای اعلام شده است. باید بدانیم که بدلیل ارزان بودن فراورده های ذرت و سویا از آنها در تغذیه دام و طیور به وفور استفاده می شود. بنابراین گوشتی که از دامداری های صنعتی تهیه می شود می تواند مقادیر قابل توجهی از اشکال مختلف نشاسته را به بدن ما برساند. با توجه به این مطلب مشاهده می شود که مصرف بی رویه مواد پروتینی می تواند از عوامل غیر مستقیم چاقی باشد.
راه حل ها:
1. غذاهای آماده نخریم. از غذاها آماده در برنامه روزمره خود استفاده نکنیم. اگر نمی توانیم استفاده از آنها را بطور کامل قطع کنیم مصرف آنها را به یک روز در هفته محدود کنیم.
2. سعی کنیم تا حد امکان میوه ها و سبزیجات را جایگزین غلات بکنیم
3. از خرید سس ها ی آماده برای سالاد اجتناب کنیم زیرا در تهیه آنها از روغن سویا و عصاره ذرت به وفور استفاده می شود. روغن زیتون بهترین گزینه برای سالادهای سالم است. حتی در خرید سس گوجه فرنگی هم باید دقت کرد.
4. از سبزیجات بخارپز یا خام بجای چیپس در کنار غذاها یا بعنوان میان وعده استفاده کنیم.
5. از نان های سبوس دار به جای نان های سفید استفاده کنیم.
6. میزان مصرف غلات صبحانه، نان و پاستاها را کاهش دهیم.
7. از مصرف نوشابه های دارای قند زیاد و یا عصاره  ذرت اجتناب کنیم.


تعداد مشاهده: 834
1389/11/10
بازگشت
rating
  نظرات


حق انتشار اطلاعات براي منطقه 8 شهرداري تهران محفوظ است 1389   
To Top